Een mechanische prikklok wordt nog in veel organisaties gebruikt om, op basis van de geregistreerde informatie op de prikkaart, na te gaan wanneer een werknemer binnen is gekomen en naar huis is gegaan. Het is een objectieve en eenvoudige manier van registreren van arbeidstijden, zowel in het belang van de werknemer als van de werkgever.

Echter, steeds vaker wordt tijdregistratiesoftware als veel beter alternatief ingezet. Maar niet alleen om arbeidstijden te registreren. Zo helpt tijdregistratiesoftware o.a. ook bij inzicht in activiteiten, verlof, ziekte en draagt het bij aan efficiency in planning van personeel. Resultaat voor HRM, leidinggevenden en werknemers: meer gemak, beter inzicht, minder kosten en minder foutgevoeligheid.

Zo is de prikklok verschoven van een controlemiddel om misbruik te bestrijden naar een managementtool.

Wat is een prikklok?

Een prikklok is een mechanisch apparaat die bijhoudt wanneer een medewerker de werkplaats binnenkomt en wanneer die de werkplaats weer verlaat. Een prikkaart van karton wordt gebruikt om de tijd en datum op de stempelen. De prikklok is midden 1800 ontwikkeld. Het is een ouderwetse manier en is meestal al vervangen door digitale alternatieven. Verschillende manieren om tijd te registreren zijn door middel van een badge, een vingerafdruk, gezichtsherkenning of het inloggen in een systeem.

Workforce management software van Atrea: meer dan een prikklok

  • Een groot voordeel van de Atrea software is dat het meer kan dan alleen tijdregistratie. Met tijdregistratie worden start- en stoptijden bijgehouden, dus ook of een medewerker bepaalde overuren heeft gedraaid:
    • Activiteitenregistratie. Met activiteitenregistratie worden details omtrent geschreven tijd op orders, informatie over projecten of kostenplaatsen opgeslagen.
    • Toegangscontrole. Met toegangscontrole wordt inzichtelijk wie er op bepaalde momenten in bepaalde ruimtes is geweest en wie niet. Ook zie je op welke momenten ze in deze ruimtes zijn geweest.
    • Absentiemanagement. Met absentiemanagement wordt verlof en ziektedagen bijgehouden.
    • Bezoekersregistratie. Bezoekersregistratie zorgt ervoor dat wordt bijgehouden hoeveel bezoekers er zich op een bepaald moment in het pand bevinden, en hoeveel bezoekers er in het pand zijn geweest.
    • Digitaal personeelsdossier. In het digitale personeelsdossier staan allerlei persoonlijke gegevens van de medewerker.

Dit alles geïntegreerd in één oplossing, on premise of cloud. Een groot deel van de bovenstaande functionaliteiten zijn ook te gebruiken via de mobiele app van Atrea.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de software van Atrea? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.