Search
Close this search box.
Search

Personeelstekort in de logistieke sector

Door het personeelstekort in de logistieke sector is het belangrijk de inzet van medewerkers te optimaliseren. Ontdek hoe tijdregistratie het verschil kan maken
Personeelstekort in de logistieke sector

Er is een enorm personeelstekort in de logistieke sector. Uit onderzoek van economisch bureau Stec Groep blijkt dat er rond de 350.000 nieuwe logistieke medewerkers nodig zijn in 2030. Het is dus erg belangrijk dat u uw huidige personeel behoudt en bindt aan uw bedrijf. Efficiënt met uw medewerkers omgaan is hiervoor zeer belangrijk. In dit artikel lichten wij dit toe.

Logistiek in Nederland

Er zijn zo’n 750.000 banen in de logistiek. Dit is ongeveer 10% van de algehele werkgelegenheid in Nederland. De logistieke sector groeit al langere tijd en zeer hard. In bekende logistieke gebieden zoals Venlo worden nieuwe distributiecentra gebouwd. Door de groei van huidige bedrijven en de komst van nieuwe bedrijven is er veel nieuw personeel nodig. Een deel van deze behoefte wordt opgelost door automatisering en robotisering. Toch blijven er 350.000 nieuwe banen over die ingevuld moeten worden. In 2017 werden vacatures 40% minder bekeken dan het jaar daarvoor. Zo is het tekort aan personeel ook in 2019 de grootste uitdaging.

Hoe lost u dit personeelstekort op?

Werkgevers vechten voor nieuwe medewerkers in de logistiek. Het werven van nieuw personeel is erg belangrijk, maar het behouden van het huidige personeel net zo. Het binden en behouden van personeel wordt als één van de voornaamste taken van de leidinggevende gezien. Het is belangrijk dat het huidige personeel duurzaam wordt ingezet en dat dit efficiënt en effectief gebeurt. Dit kan onder andere door het registreren van activiteiten en uren. Zo kan de inzet van de medewerkers geoptimaliseerd worden.

Personeelstekort in de logistieke sector

Tools

Het is vaak het geval dat het handmatig bijhouden van uren resulteert in een rommelige administratie. Wat weer voor gebrek aan inzicht van uren en activiteiten van de medewerkers zorgt. Dit kan leiden tot ontevreden situaties bij de medewerkers en voor veel verwarring bij de werkgever. De gewerkte uren en activiteiten bijhouden is essentieel voor zowel de medewerker als werkgever.

Hiervoor kunnen twee “tools” ingezet worden: tijdregistratie en activiteitenregistratie. Deze tools zorgen voor een hogere efficiëntie bij de medewerkers. Medewerkers zijn kostbaar en bovendien bepalend voor de organisatie.

Met tijdregistratie kunnen alle gemaakte uren, overwerk en absenties eenvoudig worden bijgehouden. Dit creëert een actueel overzicht voor alle medewerkers van de organisatie en inzicht voor het management en HRM.

Met activiteitenregistratie kunt u hierbij ook nog eens het verloop van bijvoorbeeld projecten of orders bijhouden. Deze tools dragen bij aan het efficiënt inzetten van uw huidige personeel, iets wat enorm belangrijk is bij personeelstekort!

Atrea helpt bij het personeelstekort

Bent u actief in de logistieke sector? Dan vindt u het waarschijnlijk essentieel om efficiënt en effectief met uw medewerkers om te gaan. De workforce management software van Atrea helpt u om op een eenvoudige manier medewerkers bij de organisatie te houden. Lees hier meer over ons aanbod. Heeft u vragen of meer informatie nodig? Twijfel dan niet langer en neem contact op met onze experts. Zij weten alles over ons aanbod en helpen u maar al te graag.

Bekijk onze andere artikelen